Magazín EMMA: Advokát Welter k predaju cez Instagram, výrobe bio mydiel, či potravín v malom

Copyright: News and Media Holding, a.s., Autor: Anna Onderková

Celý článok nájdete na webe EMMA tu; prípadne v tlačenom vydaní magazínu EMMA z februára 2021

Pre magazín EMMA sme odpovedali na niekoľko otázok pre začínajúcich podnikateľov. Ak tiež potrebujete poradiť, neváhajte nás kontaktovať, radi robíme s perspektívnymi klientmi a určite si dohodneme vzájomne vhodné podmienky.

Postup legalizácie je individuálny v závislosti od sektora a od formy podnikania. Živnostenské oprávnenie vzniká fyzickej osobe dňom ohlásenia. Pri elektronickom podaní sa neplatia poplatky za voľné živnosti. A teda sa dá povedať, že je to na počkanie a zadarmo. Živnosť nepotrebujú profesisti, teda advokáti, architekti, psychológovia, veterinári a podobne. Takisto nie je živnosťou využívanie výsledkov duševnej tvorivej činnosti. Kozmetické služby, manikúra či kaderníctvo však už patria do kolónky remeselné živnosti, pri ktorých sa navyše vyžaduje odborná spôsobilosť,“ vysvetľuje právnik a jedným dychom dodáva, na čo ešte nesmieme zabudnúť.

Okrem toho, či niekto pri podnikaní potrebuje živnostenské, prípadne iné oprávnenie, by si mal položiť a zodpovedať otázku, aké sú jeho daňové povinnosti, povinnosti k sociálnej a zdravotnej poisťovni, prípadne iným úradom. Tie môžu byť byrokratické a, samozrejme, aj peňažné,“ dopĺňa Branislav Welter.

Biznis na Instagrame

Vravíte si, že by vám stačilo predávať svoje výtvory len tak, cez Instagram? Pekne produkt nafotíte, záujemca sa vám ozve do správy a vy mu pošlete balíček? Dnes už nie je ojedinelé vidieť na sociálnych sieťach takéto podnikanie, ale takisto sa naň vzťahujú isté povinnosti.

„Predaj online a predaj cez Instagram je z pohľadu práva to isté, teda ide o predaj tovaru na diaľku. Platia rovnaké pravidlá ochrany spotrebiteľa, akými sú reklamácie, odstúpenie od zmluvy do 14 dní, poučenie o alternatívnom riešení sporov. Rozdielom môže byť meradlo takejto činnosti. Podnikaním sa totiž rozumie sústavná činnosť, a teda pokiaľ ide len o príležitostný predaj, potom neplatia administratívne obmedzenia súvisiace s podnikaním a byrokraciou. To isté sa týka predaja na trhu či pouličných marketov. Rozpredať svoj šatník na burze oblečenia nie je podnikaním, ale taký predaj z dvora či kočovanie po trhoviskách s vyrobenými mydlami by už podliehali daňovým a ďalším povinnostiam ako podnikanie,“ vysvetľuje právnik Branislav Welter.

Ak sa navyše chcete pustiť do predaja tých mydiel v biokvalite, pripravte sa na ešte náročnejší proces. Používanie pojmov eko a bio je totiž pod prísnou kontrolou. „Produkty môžu niesť označenie bio a eko, ak aspoň 95 percent ich hmotnosti poľnohospodárskych zložiek je ekologických. Ak budete vstupné materiály nakupovať, tieto kritériá si ľahko ustrážite podľa ich označenia. Ak by ste vstupné materiály pestovali sami, tam je dôležité dodržiavať prísne poľnohospodárske postupy, aby výsledný produkt mohol byť označený ako bio alebo eko,“ dodáva právnik. V takom prípade je naozaj lepšie ísť sa poradiť k odborníkovi, aby ste si nezarobili na zbytočnú pokutu.

„Potravinárstvo je povestné prísnymi hygienickými normami, ale práve začínajúci podnikatelia sú niekedy prekvapení, že trebárs pri predaji z dvora sú tie podmienky o čosi jednoduchšie. Pritom za predaj z dvora sa považuje aj predaj jabĺk do dvoch ton ročne, bylinky do 50 kíl či suché strukoviny do 500 kilogramov. A to je naozaj štedrý limit na podnikanie takpovediac na balkóne,“ búra mýty o náročnosti biznisu v potravinárstve právnik Branislav Welter.

Ak sa bojíte ísť do rizika, vyskúšajte si podnikanie zo začiatku len ako hobby popri bežnej práci. To je aj rada právnika Branislava Weltera. „V prípade neúspechu, ktorý prichádza oveľa častejšie ako úspech, nemáme potom problém sa na tom zasmiať a hodiť to za hlavu. Je to lepšie, ako mať pocit hanby, ktorý mnohí podnikatelia cítia po nevydarených pokusoch. Určite odporúčam začať riešiť hlavnú činnosť a zvyšok až popri nej. Lebo ak niekto začiatok odkladá a čaká, kým sa mu vytvorí webstránka, nové logo, podmienky obchodu, kým si našetrí na reklamu, nikam sa nepohne. A znechutí si to, čomu sa chcel venovať.“